torsdag, juni 19, 2014

Nedtelling

Nøyaktig to uker er gått siden tildeling. Hvis alt ordner seg som det skal har vi nøyaktig fire uker igjen til avreise.

Jeg har så langt gjort langt færre forberedelser enn jeg ville trodd på forhånd: Billetter er bestilt. Vi har tatt våre vaksiner. Hotell i Beijing er på plass, fikk vi beskjed om i dag. Det første vi sjekket var om det hadde basseng, og det hadde det heldigvis. Vi måtte vente på hotellbekreftelsen før vi kunne starte på visumsøknaden.

I mellomtiden har jeg imidlertid oppdaget at passet til frøken Snupp går ut i januar neste år, så vi måtte ordne nytt. Det skal være gyldig et halvt år etter hjemkomst, så det holdt akkurat ikke. Nå får vi bare håpe at passproduksjonen ikke tar de 14 dagene de forespeilet oss, men tvert i mot går like raskt som den har gjort alle de andre gangene vi har skaffet oss nytt pass. Da har det nemlig bare tatt to-tre dager. Passet må selvfølgelig også være på plass før vi kan begynne med visumsøknaden.

For å få visum kan vi enten reise inn til Oslo både for å bestille og for å hente det igjen, eller vi kan betale en klekkelig sum for å la noen andre ordne det for oss. Siden ferien står for døren og vi ikke bor så fryktelig langt fra hovedstaden, blir det to osloturer på oss.

Hotell i provinsen er ennå ikke klarert. Det ordne adopsjonsforeningen med.

Jeg har heller ikke begynt å hente ned ting og tang fra loftet. På et tidspunkt ble jeg nemlig så stresset av alt jeg skulle huske på at jeg bestemte meg for å vente til jeg fikk litt bedre tid. Jeg hadde så pass mange ting som måtte avsluttes og overlates til andre på jobb, at jeg trengte å holde fokus på det til jeg var ferdig med å jobbe.

I dag har jeg hatt min siste jobbreise på over ett år. Rart å tenke på. Spesielt siden vi fylte dagen med to møter for å planlegge hva som skulle gjøres, blant annet av vikaren min, det neste året. Det er mye spennende på trappene, så det var ikke bare positivt å tenkte på at jeg ikke skulle delta på det. Samtidig er det jo flott å ha en jobb som er så spennende at man nesten nøler litt med å ta fri. Men bare nesten, altså. :)

I morgen har jeg aller siste jobbedag før sommerferie, permisjon og ny sommerferie, og frøken Snupp har siste skoledag før ferien. Det betyr at jeg har nesten fire uker på meg til å hente ned barneseng, leker og klær fra loftet, vaske, rydde og ordne til barnerommet. Rommet er akkurat like rosa som da frøken Snupp flyttet inn der som 4-åring. Storesøster flyttet nemlig inn i nytt rom for et drøyt år siden, og jeg valgte å ikke gjøre noen endringer på det gamle rommet hennes før vi var sikre på at det ikke skulle flytte inn ei ny lita jente. Gjett om jeg er fornøyd med det nå!

Ingen kommentarer: